tirsdag 1. september 2015

Dreiemodul og 3D

Vi har eid denne CNC maskinen i 3 år, og fikk med dreiemodul, som aldri har vært i bruk. Jeg mener jo at alt skal prøves minst en gang, så nå var tiden moden for å få dette til å virke.

Ingen av bitene var montert sammen, ei heller montert på maskinen. Litt strikk og binders, et par dager med intens utrykksformulering, som ikke står i salmeboka, så fikk vi det i gang.

Problemet var at maskinvare har 6 akse kontroller, men maskinen fysisk hadde bare 3 akser.

En mail til WINCNC i USA så løste vi det ved å kople litt løse ledninger, og "lure" programmet til å forstå hva vi ønsket.

Jeg fikk det til etterhvert, lykkelig flisespikker, kan man si.

Tok inn ei grein av ei osp, som blei felt i sommer. Kuttet den til 50 cm, diameteren var 16 cm.

Jeg fikk for meg at det skulle freses inn et ansikt i denne stokken, samt å prøve å frese spiraler.

Aspire som program har gratis gadgeter, eller tilleggsprogram, som kan lastes ned. De har også en på spiralfresing, det var skremmende lett å få det inn i programmet.

Jeg juksa litt ved å se på videoer på nett, jeg trenger ikke alltid å finne opp hjulet, selv om jeg ofte gjør det.

Jeg spente opp kubben og satte maskinen til å rette av til 12 cm diameter. Dette ble gjort med 8 mm endmill, siden den tåler mye juling.

Det gikk unna så busta regelrett spruta, veldig imponert over hvor effektivt dette var.

Treverket er fortsatt rått, det har ligget ute på bakken siden juli, i været. Greina var litt krokete, så det endte opp med en diameter på 9,5 cm.

Ryddet litt på bordet, byttet verktøy til 6 mm ballnose, både for grovprofilen og for finprofilen i 3D.

Maskinering av ansiktet tok ca 1time og 20 minutter, byttet verktøy og satte på en buet profilfres, for spiralmønsteret.

Litt spenning der kan man si, treffer jeg ansiktet også, eller går det klart.

Matematikken stemte i dag, så alle spiraler og bånd ble der jeg hadde tenkt, så det var fint.




Ansiktet som er frest inn er litt vanskelig å se. Jeg skjønner nå, at jeg burde holde det på rundt 180 grader av stokken, men det kom jeg på litt seint.

Da hadde jeg allerede begynt å frese med ca 300 graders bilde. Forferdelig langt rundt da.

Veit ikke helt hva jeg skal bruke den til, men moro var det!

Uansett så blei det et bra stykke lærdom, som jeg helt klart kommer til å få bruk for.

Jeg har nå muligheten til å dreie stolper som er 25 cm i diameter, med utskjæringer og utsmykninger, med lengde opp til 260 cm.

Så det kommer nok fler innlegg om det senere.

Støvavsuget virker IKKE på dreiing, så der må jeg finne opp hjulet igjen.


Henry

P.S. Bildene blir større hvis dere trykker på dem.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar