tirsdag 1. september 2015

Hylleknekter

Jeg hadde ganske mye 15 mm impregnert MDF plate, som jeg ville gjøre noe med.

Jeg fant noen tegninger på gamle hylleknekter, som normalt er skjært ut på båndsag i flere moduler og satt sammen.

Jeg tenkte at dette måtte kunne gjøres med disse MDF platene også.

Etter litt søk på nettet så fant jeg forskjellige "maler" i dwg format, på denne siden.

Kan absolutt anbefale denne siden www.craftsmanspace.com med mange 2D, 2,5D og 3D filer, helt gratis.

Jeg bestemte meg for en mal, og forstørret den til å kunne ta 300 mm hylleplate.

Jeg fikk 12 stk ut av en 1200 x 600 plate med MDF.


Disse kan stå enkeltvis, men jeg ville prøve å laminere dem sammen, med en fast profilkjerne i midten.

Tok profilen og valgte en innvendig offset på ytterrammen av hovedprofilen, med en reduksjon på 5 mm, dette gir en skygge funksjon på 10 mm siden den også reduserer i bakkant.

Dette ble gjort i Aspire, som har superfunksjoner for slik editering.

Jeg freste alt sammen ut med en 6 mm flat fasfres.

Min erfaring er at disse fresene gjør en bedre jobb i MDF, enn 6 mm to skjærs eller fire skjærs endmill.

 Jeg limte sammen 3 lag med MDF og ventet på tørk.

Skulle imponere Madammen med hvite ferdige hylleknekter, men malingboksen, skulle ikke vært satt tilbake i hylla, den var tom.

Resultatet av malinga blei mer som grunning å regne.

Jeg synes disse blei morsomme, med litt nostalgisk/Sveitser preg på seg. Jeg ser at det er store muligheter for faktisk å kunne lage et salgbart produkt.





Fortsatt ikke flis i fingeren.

Henry


Bildene blir store ved å trykke på dem!

2 kommentarer:

  1. Ser ut til at du har skaffet deg en nisje her.
    Du er utrolig flink med dine hender Henry.
    Mvh. Arve.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker for det Arve, må bruke hue og henda litt.

      Vi snakkes

      Slett